• تاریخ انتشار : 1403/04/09 - 09:32
  • بازدید : 6
  • تعداد بازدیدکننده : 6
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
دوشنبه 10 / 02 / 1403 برگزاری اردوی فرهنگی بازدید از باغ موزه دفاع مقدس

دوشنبه 10 / 02 / 1403 برگزاری اردوی فرهنگی بازدید از باغ موزه دفاع مقدس

روز دوشنبه 10 اردیبهشت ماه  با حضور جمعی از  دانشجویان دانشکده پیراپزشکی از باغ موزه دفاع مقدس  و با همکاری گروه معارف و امور فرهنگی دانشگاه بازدید شد.

 

این موزه با زیر بنای 205 هزار متر مربع یکی از بزرگترین باغ موزه های کشور است . که از بخش های مختلفی مانند تالارهای هفتگانه ، باغ راه ، دریاچه مصنوعی ، آبنمایش ، سالن های آمفی تئاتر و سراسر نماتشکیل شده و با استفاده از تکنولوژی های دیجیتال سعی در انتقال مفاهیم تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دارد. این مکان به عنوان بزرگترین موزه جنگ جهان اسلام و مدرترین موزه غرب آسیا یاد می شود. باغ موزه دفاع مقدس، یک موزه رویدادی است و متفاوت از موزه‌هایی است که صرفا بناها و اشیای تاریخی را به نمایش می‌گذارند. در میان تالارهای مختلف این باغ موزه فقط یک تالار با نام «تالار پروانه‌ها» جنبه موزه‌ای دارد که برای معرفی سرداران دوران دفاع مقدس درنظر گرفته شده است. اما بقیه تالارها جنبه رویدادی دارد و می‌توان تمام اتفاقات دوران دفاع مقدس را در آن به شکل زنده در همان حال و هوا دید.

تالار اول، تالار آستانه یا همان سرآغاز است، بخش دائمی موزه و نمایش‌دهنده مجموعه وقایعی که در فاصله سال 57 تا آغاز جنگ، منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد.در این تالار تمامی وقایعی که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی شد به نمایش در می‌آید و روزهای آغازین جنگ تحمیلی به تصویر کشیده می‌شود.

تالار دوم، تالار حیرت و واقعیت است، در اینجا حیرت مردم ایران از شوک جنگ تحمیلی به نمایش در می‌آید. در روزهایی که مردم از پیروزی انقلاب شادمان بودند و نظام اسلامی ایران در حال شکل‌گیری بود، حمله رژیم بعثی به ایران با حمایت همه جانبه آمریکا مردم را حیرت‌زده و شوکه کرد.این حیرت در کنار حقانیت ملت ایران در دفاع از خود برابر هجوم دشمنان در تالار حیرت به نمایش در می‌آید. ملت ایران در طول دفاع همه‌جانبه از خاک خود در جنگ تحمیلی، حقانیت خود در دفاع از ارزش‌ها را به جهانیان ثابت کردند که این حقانیت در این تالار به تصویر کشیده می‌شود.

تالار دفاع، سومین تالار است؛ نمایش‌دهنده ساختار دفاعی کشور از ارتش و بسیج گرفته تا نیروهای مردمی که در دفاع از خاک و تمامیت ارضی کشور تلاش کردند. این دفاع در کنار استفاده از ادوات جنگی به نمایش در می‌آید.

تالار آرامش، چهارمین تالار باغ‌موزه دفاع مقدس است؛ در این تالار می‌بینیم که روزهای جنگ و دفاع از ناموس و خاک میهن در عین سختی‌ها و دشواری‌هایی که برای ملت داشت با آرامشی برای دفاع از ارزش‌های انقلاب همراه شده بود. این آرامش که دفاع مقدس را در سال‌های دهه 60 به‌عنوان جزئی از بدنه جامعه نشان می‌دهد در این تالار به تصویر در می‌آید.

پنجمین تالار، تالار شهادت است؛یکی از مهم‌ترین تالارهای باغ موزه که به بازدید‌کنندگان یادآوری می‌کند، شهادت، آرزوی بزرگ جوانان رزمنده در ایام جنگ و دفاع مقدس بود.مجموعه تالار شهادت به 7مرحله تقسیم شده که شهادت را از نیت تا عروج به تصویر کشیده است. عظمت، ارزش، جایگاه و تقرب شهید و شهادت در این تالار نمود عینی دارد.

تالار ششم، تالار پیروزی است که پیروزی‌های دلاورانه جوانان ایرانی در روزهای جنگ را به تصویر می‌کشد؛ از پیروزی در عملیات‌های مختلف گرفته تا آزادسازی خرمشهر و پیروزی‌های عرفانی و معنوی.

تالار هفتم، تالار سرانجام است. هفتمین تالار این باغ موزه، فضایی متفاوت از آنچه تاکنون درباره جنگ گفته شده دارد. در این تالار که آخرین مرحله از 7تالار عشق باغ موزه است بازدید‌کنندگان پس از گذر از 6مرحله پیشین، به بالاترین نقطه از باغ موزه می‌رسند که در آنجا با یادمان، تصاویر، تندیس‌ها و بازمانده‌های جنگ تحمیلی مواجه می‌شوند و به آنها ادای احترام می‌کنند.

باغ موزه دفاع مقدس، یک موزه رویدادی است و متفاوت از موزه‌هایی است که صرفا بناها و اشیای تاریخی را به نمایش می‌گذارند. در میان تالارهای مختلف این باغ موزه فقط یک تالار با نام «تالار پروانه‌ها» جنبه موزه‌ای دارد که برای معرفی سرداران دوران دفاع مقدس درنظر گرفته شده است. اما بقیه تالارها جنبه رویدادی دارد و می‌توان تمام اتفاقات دوران دفاع مقدس را در آن به شکل زنده در همان حال و هوا دید.

اردویی که در آن می توان با بسیاری از صحنه ها و حوادث تاریخ ایران همراه شد میتوان آن  صدایی را که قرنها در کتابها، خاطرات و صفحات تاریخ جا خوش کرده بود شنید.

  • گروه خبری : اخبار دانشجویی و فرهنگی
  • گروه خبری : 143929
کلمات کلیدی

تصاویر

×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست