• تاریخ انتشار : 1398/01/28 - 12:25
  • بازدید : 626
  • تعداد بازدیدکننده : 34
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

30 فروردین روز علوم آزمایشگاهی مبارک باد

مصاحبه ی روابط عمومی دانشکده پیراپزشکی با دکتر فرانک کازرونی مدیر گروه علوم آزمایشگاهی دانشکده پیراپزشکی در رابطه با معرفی اجمالی رشته علوم آزمایشگاهی و روز علوم آزمایشگاهی. دراین مصاحبه دکتر کازرونی فرارسیدن 30 فروردین ماه، سالروز تولد حکیم جرجانی پزشک نامدار ایرانی و روز علوم آزمایشگاهی را به محضر سفیدپوشان

 

30 فروردین روز علوم آزمایشگاهی مبارک باد

مصاحبه ی روابط عمومی دانشکده پیراپزشکی با دکتر فرانک کازرونی مدیر گروه علوم آزمایشگاهی دانشکده پیراپزشکی در رابطه با معرفی اجمالی رشته علوم آزمایشگاهی و روز علوم آزمایشگاهی.

دراین مصاحبه دکتر کازرونی فرارسیدن 30 فروردین ماه، سالروز تولد حکیم جرجانی پزشک نامدار ایرانی و روز علوم آزمایشگاهی را به محضر سفیدپوشان این رشته بالاخص همکاران دلسوز آزمایشگاه های دانشگاه و دانشجویان عزیز این رشته تبریک عرض نموده و بیان داشت جامعه فرهیخته و تلاشگر علوم آزمایشگاهی با فداکاری و گذشت، سلامت و آسایش خود را در راه اعتلای ارزش های والای سلامت جامعه گذاشته اند و اینجانب از درگاه خداوند متعال عزت، سربلندی و سرافرازی یکایک عزیزان را مسئلت می نمایم.

دانشیار دانشکده پیراپزشکی در رابطه با

  • تاریخچه رشته علوم آزمایشگاهی
  • پیشرفت های جدید در این رشته
  • چشم انداز برنامه آموزشی در تربیت نیروی انسانی
  • نقش دانش آموختگان این رشته در جامعه و آینده تحصیلی رشته علوم آزمایشگاهی اینگونه بیان نمود.

تاریخچه رشته

 این رشته که به نام مدیکال تکنولوژی در دانشگاه های جهان آموزش داده می شد.

 در سال 1976، Credentialing Agency Nationalآنرا به Medical Laboratory Sciencesتغییر داد به طوری که در حال حاضر این رشته به نامهای  Medical Laboratory Sciencesو یا Clinical Laboratory Sciencesوجود دارد. اکثرا معتقدند که نام جدید وظایف حرفه ای شاغلین این رشته که به نام

(MLSO)Clinical Laboratory Sciences Officer  نامیده می شوند را بهتر بیان می کند.

در ایران و برای اولین بار، دوره کارشناسی علوم آزمایشگاهی در سال 1347 در دانشگاههای تهران، تبریز، اصفهان ... ، و با هدف تأمین پرسنل فنّی و جایگزین نمودن تدریجی پرسنل غیرحرفه ای آزمایشگاههای تشخیص طبّی سراسرکشور، تأسیس گردید. بعـدها، این دوره به صورت کاردانی و کارشناسی پیوستـه درآمد و هم اکنون نیـز پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته علوم آزمایشگاهی در اغلب دانشگاه های کشـور انجـام می گیرد.

 درسال1365،  دورهدکتری حرفه ایعلومآزمایشگاهی دردانشگاه هایتیپیک (تهران،شهید بهشتی، تبـریـز ...)تشکیل گردیدکهامروزه، فـارغالتحصیـلاناینمقطع تحصیلی، مسئـولیت فنّی تعـداد کثیـری از آزمایشگاههای تشخیص طبّی سراسرکشوررابه عهده دارند.  ایندورهدرسال1371متوقّفگردید.

پیشرفت های جدید در این رشته

در این رشته به موازات پیشرفت علوم پزشکی و گسترش دامنه روشهای تشخیصی، تجهیزات آزمایشگاهی نیز بسیار پیشرفت کرده بطوری که امروزه شاغلین این رشته از دستگاههای الکترونیکی و اتوماتیک بسیار دقیق و حساس برای انجام آزمایشات مختلف بهره می گیرند.

چشم انداز برنامه آموزشی در تربیت نیروی انسانی

 هدف از برنامه آموزشی کارشناسی علوم آزمایشگاهی تربیت دانشجویان برای ارائه :

  • خدمات آزمایشگاهی بالینی مورد نیاز جامعه را برآورده سازد.
  • خدمات آزمایشگاهی مورد نیاز مراکز بهداشتی کشور که برای پیشگیری و حفظ سلامت لازم است تامین نماید.
  • از اصول و فنون جدید روش تدریس و یادگیری در حیطه نظری _ عملی و کارآموزی در عرصه استفاده گردد.
  • فارغ التحصیلان بتوانند در حیطه های مختلف آموزشی تحقیقاتی خدماتی و تولیدی خدمات آزمایشگاهی مورد نیاز جامعه را پوشش دهند.
  • نظر به تغییر سریع و مداوم روشهای آزمایشگاهی فارغ التحصیلان این رشته از توانائی تطبیق خود با تکنولوژی جدید بر خوردار باشند.

آزمایشگاههای بالینی و بهداشتی در طی چند دهه گذشته از بخش کوچک که با چند دستگاه ساده و روشهای سنتی فیزیک شیمیایی تبدیل به مراکزی بزرگ با تجهیزات بسیار پیشرفته و شاخه های متعدد گردیده است. این تغییرات شگرف و سریع، کارکنانی را طلب می کند که علاوه بر مجهز بودن به سلاح دانش روز، قادر به استفاده از تجهیزات و دستگاههای پیچیده الکترونیکی و کامپیوتری و انجام روشهای جدید تشخیصی و مولکولی باشند. لذا چشم انداز بازار کار برای کارشناسان ورزیده و متبحر علوم آزمایشگاهی در حال و آینده در بستر رو به پیشرفت آزمایشگاههای بالینی و بهداشتی و کارخانجات و شرکتهای تولید و پخش مواد و وسایل آزمایشگاهی بسیار روشن و نمایان می باشد.

نقش دانش آموختگان این رشته در جامعه

دانش آموختگان دوره کارشناسی رشته علوم آزمایشگاهی علاوه بر رشد شخصیتی و تفکر علمی که طی دوره آموزش کسب نموده اند، قادر خواهند بود آزمایشات بالینی تحقیقاتی و خدمات وابسته را در مراکز زیر بعنوان کارشناس انجام دهند: 

  • آزمایشگاهای بالینی بیمارستانهای دولتی و خصوصی
  • آزمایشگاههای مراکز بهداشتی
  •  آزمایشگاههای تشخیص طبی خصوصی
  •  انستیتوها و مراکز تحقیقاتی و آموزشی
  • کارخانجات تولید وسایل و مواد آزمایشگاهی
  • شرکتهای پخش فراورده های بیولوژیک و آزمایشگاهی
  • آزمایشگاههای پزشکی قانونی
  • آزمایشگاههای سازمان انتقال خون.

این افراد نه فقط آزمایشات مختلف را انجام می دهند بلکه از اهمیت و اعتبار داده های بدست آمده با تکرار آزمایشات و بکارگیری روشهای مختلف کنترل کیفی و مشاوره با پزشکان و دیگر پرسنل بهداشتی درمانی نیز باید اطمینان حاصل نماید. سرپرستی کاردانهای علوم آزمایشگاهی بر عهده این افراد می باشد.

 آینده تحصیلی

افرادی که در مقطع کارشناسی علوم آزمایشگاهی فارغ‌التحصیل می‌شوند برای ادامه تحصیل در کارشناسی ارشد می توانند در گرایش های شیمی بالینی، خون شناسی، انگل شناسی، میکروب شناسی و ویروس شناسی، قارچ شناسی، ژنتیک انسانی، بیوتکنولوژی، فیزیولوژی، ایمونولوژی شناسی، فیزیک پزشکی و سایر رشته های مربوطه مجوز ادامه تحصیل را دارند. همچنین بعد از کارشناسی ارشد می توانند با شرکت در آزمون دکترا در مقطع دکترا نیز ادامه تحصیل دهند.

و کلام آخر اینکه

در گروه علوم آزمایشگاهی دانشکده پیراپزشکی رشته های علوم آزمایشگاهی مقطع کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته) و همچنین کارشناسی ارشد بیوشیمی بالینی از سال 1389 تدریس می شود گروه علوم آزمایشگاهی دانشکده پیراپزشکی شامل سه بخش بیوشیمی، ایمنولوژی، میکروب شناسی و بخش قارچ و انگل شناسی است و خوشبختانه در کنار بهره مندی از اساتید مجرب و کارکنان دانش محور و کارآمد در گروه در دو سال اخیر به همت ریاست محترم دانشکده جناب آقای دکتر قره باغیان کلیه آزمایشگاه های گروه که نیاز مبرم به بازسازی داشتند به نحو احسن بازسازی شدند و کلیه تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاه ها از جمله فتومتر، سانتریفیوژ، سرفیوژ، سمپلر و ... که طی سالیان مستعمل شده بودند و کمبودهایی مثل اتونالیزر ، دستگاه PCRو ... تامین گردید.

بدین ترتیب این مکان فراهم شده که دانشجویان عزیز ما در کلاسها و آزمایشگاه هایی که در خور دانشگاه مادر می باشد آموزش ببینند.

 

  • گروه خبری : اخبار دانشكده
  • گروه خبری : 76624
کلمات کلیدی
×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست